Programok 2021-2022

Útinapló – Határtalanul!

Erdélyi körutazás a 7. osztállyal

 

Igazán nagy öröm és ujjongás kísérte a bejelentést, miszerint elnyertük a támogatást a Határtalanul! pályázat erdélyi tanulmányi kirándulásra. Azonban a járványügyi szabályozások miatt bizonytalan volt az utazás. De: 2022. május 9-13. között mégis útra keltünk! Úti cél: Erdély, a határon túl élő magyarság megismerése, történelmi, néprajzi, geológiai ismeretek bővítése, a magyarságtudat elmélyítése. A programok, a szállás, az étkezés, az utazás költségeit a pályázat fedezte, nekünk jókedvet, érdeklődést, nyitottságot, kíváncsiságot és némi költőpénzt kellett vinnünk. A várakozás izgalmai között első helyen szerepelt, hogy együtt utazhattunk a kozármislenyi iskola hetedikeseivel.

 

1. nap

Találkozás Pellérden hajnali háromkor. Kérdések: Milyen lesz a busz? Hány órás az út? Jó fejek lesznek a mislenyiek? Ki mellett üljek? Pillanatok alatt megoldódott minden. A busz szinte vadi új, megállunk 2-3 óránként, a „testvérosztály” pedig laza és jófej.

A határátlépés után első megállónk Arad. Az aradi vértanúk vesztőhelyén emlékeztünk a magyar történelem gyásznapjára, a hős tábornokokra. Déva várát csak messziről láthattuk a felújítás miatt, de Kőműves Kelemen történetét felevenítette idegenvezetőnk. Sétáltunk az erdélyi szászok egykori kulturális és kereskedelmi központjának számító Nagyszeben belvárosában. Újabb legendát hallhattunk, mely után félve léptünk a városközpontban álló Hazugok hídjára, mert ha valaki rajta áthaladva nem mond igazat, különös hangokokat hallhat. Sőt, minél nagyobb valótlanságot állít, annál esélyesebb, hogy a hazug ember még eszméletét is veszti. Szerencsére mindannyian átjutottunk rajta baj nélkül J Estére megérkeztünk szálláshelyünkre, Korondra a Forrás panzióba. Pazar vendéglátásban volt részünk.

 

2. nap

Három éjszakát töltöttünk Korondon. Csillagtúrákat terveztünk. Ezen a napon olyan helyszíneket kerestünk fel, amelyekről sokat hallottunk már az iskolában. Most mindent a saját szemünkkel is láthattunk. Fehéregyháza, Petőfi emlékmű, a költő feltételezhetően a közelben esett el a segesvári csatában. Segesvár, amelynek központja a Világörökség része. A 178 fokból álló fedett diáklépcsőn mentünk fel a várhegyre. A lépcső nevét onnan kapta, hogy a vártemplom melletti iskolába minden reggel ezen a lépcsősoron mentek fel a segesvári diákok. A vár egykori 14 tornyából – melyek nevüket a védelmükre kijelölt céhekről kapták - 9 még ma is áll. Ezeket a 930 m hosszú várfal köti össze. És mi itt sétáltunk! A kilátás fantasztikus volt! Szejkefürdőn felgyalogoltunk a legnagyobb székely, Orbán Balázs sírjához, mindeközben megcsodáltuk a 14 székelykaput, megtudtuk, hogy az alapanyagokon és szaktudáson kívül minden székelykapu Isten segedelmével készült. Itt található a legújabb attrakció is, Mini-Erdély, ahol az erdélyi kastélyok, látnivalók kicsinyített mását állították ki. Így megnéztük a koltói Teleky kastélyt, a csucsai Boncza kastélyt, Drakula várát is. Hazafelé menet Farkaslakán megemlékeztünk Tamási Áronról.



 

3. nap

Talán ezt a napot vártuk a legjobban! Sóbánya, újabb legendák! Ellátogattunk Erdély legjelentősebb működő sóbányájába, Parajdra. Külön busszal indultunk el egy nagy „Jó szerencsét!” feliratú bejáraton át a sóhegy gyomrába egy másfél km hosszú, szűk alagúton át a 120 m-es mélységbe. A bányában minden csillogott, hiszen kősó a mennyezet, a falak, a padló. A hatalmas teremben sok szórakozási lehetőség várta a turistákat: kalandpark, kápolna, játszótér, kávézó… A sóbánya levegője asztma és légúti megbetegedések gyógyítására alkalmas, ezért sokan ilyen céllal látogattak ide. A következő látványosság a Gyilkos-tó volt, amely hegyomlással keletkezett, de izgalommal hallgattuk a szépséges Fazekas Eszter hűséges szerelmének legendáját, aki nem adta magát oda a zsiványvezérnek, a hegyekhez fordult segítségért, hogy megmeneküljön a házasság elől. Megmásztuk a kilátót, így ráláttunk az egész völgyre. Aztán irány a Békás-szoros, amely elvezet Magyarország ezeréves határához. Talán ez a néhány km-es séta döbbentett rá minket a természet legyőzhetetlen erejére: a Békás-szoros a Keleti-Kárpátok legszebb, legmonumentálisabb szurdokvölgye. Átsétáltunk a szurdok három részén, a Pokol kapuján, a Pokol tornácán és a Pokol torkába is bejutottunk. Felejthetetlen élmény! Hazafelé lehetőségünk volt Korondon bepillantani Józsa János népi iparművész fazekas udvarába, ahol ő maga mesélt a fazekasság történetéről, a korondi kerámia jellegzetességeiről. A település főutcájának két oldalán kirakodóvásár volt. Kapható itt minden: kerámia, szalma- és gyékény áru, gyapjútermék, faeszköz, lekvár, pálinka és szörp is. Nézelődtünk, vásároltunk, aztán hazatértünk. Rövid idő alatt sokat utaztunk, sok szép dolgot láttunk, de bizony mindig későn aludtunk el! Az éjszakák egyre rövidebbek lettek, reggelente egyre nehezebben keltünk J

 

 

4. nap

Reggel búcsút intettünk korondi szálláshelyünknek és útra keltünk Magyarlóna felé, ahol utolsó esténket töltöttük. Egyre közeledünk a magyar határhoz! Megálltunk Szovátán, hogy megismerjük a Medve-tó legendáját és goelógiai jellemzőit. Körbesétáltuk a kiterített nagy „medvebőrt”, láttuk a kipreparált sódombokat, kipróbáltuk a tanösvény minden elemét. Aztán irány Torockó! Sétáltunk a Szekelykő lábánál elterülő magyar faluban, amelynek központjában lévő házai gyönyörű, egységes képet mutatnak. Itt ettük a legfinomabb lángost is! Ismét buszra szálltunk, és meg sem álltunk Kolozsvárig! Kolozsvár, a „kincses város”, Románia második legnagyobb városa, az ország fontos kulturális központja. Pezsgő élet fogadott a főtéren! Megnéztük Mátyás király emlékművét és szülőházát is. Idegenvezetőnk beszélt arról, hogy miért is született Mátyás épp Kolozsváron. Körbejártuk a Szent- Mihály székesegyházat, elsétáltunk a Szarvas-házhoz, amelyben egykor Heltai Gáspár nyomdája működött. A főtéren megkóstoltuk a helyi kézműves fagylaltot, aztán irány a magyarlónai szálláshely! Finom falatokkal vártak bennünket! Az utolsó esténket emlékezetessé szerettük volna tenni! Tanáraink egy vicces kvízjátékkal készültek az elmúlt napok történéseiről, játszottunk, kártyáztunk, aztán úgy elaludtunk, hogy híre sem volt a bulinak!

 

5. nap

Gondolatban már hazafelé tartottunk, de nem akartuk tudomásul venni, hogy lassan vége a nagy utazásnak! Élményekből maradt bőven erre a napra is! Körösfőn látogatást tettünk Kalotaszeg egyik leglátványosabb festett fakazettás mennyezetű református templomában, oly nagy szerencsénk volt, mert a tiszteletes úr mesélt nekünk a kalotaszegi szokásokról, a falu összetartó közösségéről. Ízes nyelvhasználatát élmény volt hallgatni! Aztán egy rövid időre megálltunk Erdély egykori határán, az 582 m magas Királyhágón, majd Nagyvárad felé indultunk. Megcsodáltuk a belváros magyar vonatkozású szecessziós épületeit, a főtéri Fekete Sas palota épületegyüttesén áthaladva a Szent László térre jutottunk, melynek mai neve Egyesülés tér. A tér közepén a városalapító Szent László helyett Nagy Románia létrehozójának, I. Ferdinánd királynak szobra áll. Megnéztük a tér templomait is. Sétánk során láthattuk a Holnap című folyóirat alapítóinak szoborcsoportját, amely Ady Endrét, Dutka Ákost, Juhász Gyulát és Emőd Tamást mutatja egy kávéházi asztal körül. Kimondottan izgalmas volt felidézni irodalmi tanulmányainkat, látni az Emke kávéházat, elsétálni az Ady Múzeumhoz. Elindultunk határon túli utazásunk utolsó helyszínére, Nagyszalontára. Oly sokat olvastunk Arany szülővárosáról, de most nem képeken, hanem a valóságban léphettünk be a Csonka-toronyba, felidéztük Toldi alakját is. Arany Jánosra emlékezve koszorút helyeztünk el emlékhelyénél. Ezzel véget ért határon túli utazásunk, a határátlépés után hosszú út várt ránk. Este 10 körül már saját ágyunkban hajtottuk álomra fejünket. Másnap senki sem kelt korán. J

 

Ami nagyon fontos! – tanulói vélemények

„ Összességében nagyon tetszett, elmennék még egyszer …”

„ Nagyon jó kirándulás volt, felejthetetlen élményekkel …”

„ Nagyon örülök, hogy eljutottam Erdélybe…”

„ Örülök, hogy új barátságokat kötöttem a kozármislenyi gyerekekkel …”

„ Nagyon gyönyörű volt, nagyon tetszett!”

Az Útinaplót a Pellérdi Általános Iskola 7. osztályos tanulói és kísérő tanáraik
– Edit néni és Misi bácsi – készítették.

 


MESEVETÉLKEDŐN JÁRTUNK BAKSÁN

2022. április 27-én rendezték meg Baksán, az Általános Iskolában a már hagyományosnak mondható Mesevetélkedőt.

Az idei versenyre három Mátyás királyról szóló mese olvasásával, illetve egy meseillusztrációval készültek a csapatok. A vetélkedő során a feladatok a négy meséhez kapcsolódtak.

Iskolánkat a versenyen Krommer Ágnes, Sándor Károly – 3. osztályos – , Korógyi Dézi és Csille Máté – 4. osztályos – tanulók képviselték.

A játékos vetélkedő során sok érdekes, játékos feladatot kaptak a csapatok. Például párosítani kellett tárgyakat, helyszíneket a mesékkel, totót töltöttek ki. Lovagi – mozgásos - feladatokat is végeztek a tornateremben. Ezenkívül „vadkörtét” gyűjthettek a csapatok az egymás elleni logikai játékban. De volt még dióhéjjal történő zenélés, énekkel is.

A végső pontszámlálás után a Pellérdi Általános Iskola csapata „EZÜSTKORONA DÍJ”-ban részesült. Gratulálunk a csapat tagjainak!

Képek

 

Makai Andrea

tanító


Ha tavasz, akkor matekverseny!

Iskolánk hagyományosan márciusban rendezi meg a Pécs Környéki Kisiskolák Matematika Versenyét. Két év kényszerkihagyás után szerveztük meg újra ezt a vetélkedőt, így aztán különös izgalommal készültünk a versenyre. Izgalmunkat az is fokozta, hogy a járvány miatt többen megbetegedtek, így néhányan az utolsó napon ugrottak be megmérettetni magukat. A gyerekek két fős csapatokban dolgoztak, erősítették egymást, összesen 16 csapat, 32 diák versengett egymással.

A feladatok összeállításánál fontos szempont volt a játékosság. A komoly matematikai tudást igénylő feladatok izgalmasok, látványosak voltak. A gyerekeknek grafikonról kellett adatokat leolvasni, szöveges feladatot megoldani, bonyolult törtes kifejezést egyszerűbbé alakítani, szögekkel számolni, testekkel dolgozni, gyorsan fejben számolni, a mindennapi életből vett feladatot megoldani.

Az élvezetes és jó hangulatú versenyen a pellérdi diákok szépen szerepeltek.

Az 5-6. osztályosok korcsoportjában Faluközi Eszter 6. osztályos és Kovács Lili 5. osztályos tanuló I. helyezést ért el.

A 7-8. osztályos csapatot két hetedikes diákunk képviselte, Dékány Donát és Nagy Kristóf. Ők II. helyezettek lettek.

Nagyon örültünk a gyerekek szép eredményének, büszkék vagyunk rájuk, és gratulálunk pedagógusaiknak: Kovács Zoltán tanár úrnak és Varga Ágnes intézményvezető asszonynak.

 

A tavasz nagy, országos vetélkedője a Zrínyi Ilona Matematika Verseny. Ez valóban nagy és neves vetélkedő, túlnyúlik az országhatáron, évfolyamonként több ezren vetélkednek.

Ez a verseny abban különleges, hogy a gyerekeknek nagyon sok feladatot kell megoldaniuk, és nem számít, hogyan jutnak el a helyes eredményhez, hogyan gondolkodnak, nem kell levezetni a számítást, a lényeg, hogy a megoldás jó legyen.  

Iskolánkból is szép számmal jelentkeztek a versenyre, 35 tanuló vállalta a megmérettetést.

Az iskolai fordulóból mindenki továbbjutott a megyei fordulóba, ahol két diákunk kimagasló eredményt ért el, meghívást kaptak az ünnepélyes eredményhirdetésre is.

Maráth Dorka 2. osztályos tanuló 15. helyezést ért el, felkészítő tanára Jakabné Katics Ildikó.

Krommer Ágnes 3. osztályos tanuló a 7. helyen végzett, felkészítő tanára Juhászné Kernya Andrea.

Szívből gratulálunk a gyermekeknek is és a felkészítő pedagógusoknak is!

Villányiné Stáhl Márta

 


Betűvetők – szépírási és helyesírási verseny

A Görcsönyi Általános Iskola és a Pécsi Pedagógiai Oktatási Központ által közösen meghirdetett megyei helyesírási versenyre idén közel 250 nevezés érkezett három korcsoportban. A megye 16 iskolájának tanulói mérték össze tudásukat 1- 6. osztályig. Mindkét fordulóban a feladat egy szöveg minél pontosabb és esztétikusabb lemásolása és egy helyesírási tesztsor megoldása volt.

A megyei fordulón 5 tanulónk vehetett részt az iskolai fordulón elért eredmények alapján. A május 6-án Görcsönyben megrendezett megmérettetésen tanulóink méltóképpen képviselték iskolánkat:

Pusch Norina 1. osztályos tanulónk 1. helyezést,

Simon Lili 5. osztályos diákunk 2. helyezést,

Faluközi Eszter 6. osztályos tanulónk 3. helyezést ért el.

Sipos Lajos 1. osztályos és Vajna Dorka 5. osztályos diákunk is sikeresen szerepelt a megyei fordulóban.

 

Sok szeretettel gratulálunk az elért eredményekhez!


BŰVÖSVÖLGYBEN JÁRTUNK

Látogatás a - Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központba

2022. április 26-án, a 7-8. osztály látogatást tett a budapesti Bűvösvölgy Médiaértés- oktató Központba, ahol különféle foglalkozásokon vehettünk részt. Betekintést nyertünk a sajtó, a rádiózás, a filmezés, és az esti híradók világába, illetve a közösségi oldalak veszélyeivel is megismerkedhettünk.

Kipróbálhattuk magunkat a napilapok és magazinok szerkesztésében. Megadott témák közül választottunk (természet, sport, divat, videojáték), majd címlapot készítettünk, belső lapfelületeket képekből válogatva és apró, szembeötlő szövegekkel feltűntetve, illetve hátlapot is szerkesztettünk. Tanultunk a képek megfelelő elhelyezéséről, az ízlésessé tételről és a figyelemfelkeltés módszereiről.

A rádiózással kapcsolatos programon a központ profi hangstúdiójában találkozhattunk azokkal az eszközökkel, amikkel a valódi rádiósok is dolgoznak. Az oktatók segítségével műsort készíthettünk, kipróbálhattuk magunkat a rádiós szerepkörökben a műsorvezető, a meghívott interjúalany és a szerkesztő bőrébe bújva.

Kisfilmet készítettünk, a filmforgatás különböző stádiumait végigkísérve. A Bűvösvölgy filmstúdiójában álló kisautóba bújtunk, majd a felvételeket megalkottuk. A rögzített jeleneteket az előre kidolgozott képkockák közé szúrtuk be, végül pedig a dialógusok alatt futó zenével színesítettük a videót.

Híradót vettünk fel, az okostelefonok iskolai használatáról, meginterjúvolva társainkat. Interjúalanyként elmondhattuk a saját véleményünket, mint diák, pedagógus, iskolapszichológus, szülő, vagy akár külsősként nyilatkozva. Riporterként kérdezhettünk is, illetve hírbemondóként tájékoztathattuk a nézőket.

Végül, de nem utolsó sorban különválasztva a lányokat és fiúkat, az oktatókkal beszélgettünk az Internet veszélyeiről, az online zaklatás és szexting kérdéséről. Végig követtük egy lány éltét, miután kikerült róla a közösségi hálóra egy meztelen kép. Megvitattuk, hogy, ha hasonló helyzetbe kerülnénk, mi lenne a teendő és mit tennénk a szituáció egyes aspektusaiban.

Összességében feledhetetlen alkalom volt, és rengeteget tanulhattunk a médiáról, amit majd az életben is kamatoztathatunk. Egy olyan élmény volt ez számunkra, amikor valami olyasmit láttunk, amiről csak sejtésünk lehetett, s most, hogy a rejtély leple lehullott, talán csak még kívánatosabbá vált számunkra a média világa. Köszönet a Bűvösvölgy Médiaértés- oktató Központnak, hogy egy ilyen lehetőséget teremtett nekünk!

A 7-8. osztály közössége


Robotika kiállítás Budapest 2022.03.28.

 

A gyerekek érdeklődését jelezte, hogy a budapesti robotika kiállítás meghirdetését követő napon már több mint 20-an jelezték, hogy szeretnének részt venni a programon.

Az utazás, a vonatozás is nagy élményt jelentett a gyerekeknek, a pályaudvarról néhány perc séta után megérkeztünk az Etele Plázába. A földszinten óriási robot hirdette a kiállítást. A III. emeleten a Robotkiállításnak helyt adó terembe belépve egy robot kutya fogadott bennünket. Sétáló, beszélő robot közlekedett a teremben és adta az információkat a nézelődőknek. Láttunk robotpincéreket, termelésben részt vevő és sakkozó robotokat is. Irányíthattunk focilabdát és beülhettünk szimulátorokba is.

A mai kor gyermeke ilyen és ezekhez hasonló eszközökkel a médiában, az interneten napi szinten is kapcsolatba kerülhet, így néhányan többet vártak ettől a kiállítástól.

Ezt követően ebédeltünk a Plázában, majd metróval és villamossal a Kossuth térre utaztunk. Megnéztük a Parlamentet, a Trianoni emlékhelyet, megkerestük a nekünk érdekes falvak neveit.

A Duna pesti oldalán, az Országház mellett sétálgatva különös, első pillantásra oda nem illő dolgokra lettünk figyelmesek. Edit néni elmagyarázta, hogy a nyilasok kormányzása alatt a zsidókat gyakran a Duna partján sorakoztatták fel, és lőtték bele a folyóba, amely aztán magával sodorta őket. A kivégzésre várók azt az utolsó parancsot kapták, hogy vegyék le cipőiket, ugyanis ezek a háborús időkben igazi értékeknek számítottak. A kivégzőosztag tagjai ez után összegyűjtötték, majd eladták, vagy saját maguk viselték a lábbeliket.

Újabb metrózás után a Hősök terén készítettünk csoportképet, elmentünk a Vajdahunyad vár mellett és jártunk a Magyar Zene Házában.

Az egésznapos kirándulás után azt kérdezték a gyerekek: Mikor megyünk legközelebb?

Hamburger Antal

 

Életmentő nap

 

Március 26-án, szombaton iskolába kellett jönni, mi mégsem búsultunk, mert nagyszerű programot szervezett nekünk az Életreform Egyesület: Életmentő napot!

Reggel az aulában gyülekeztünk, ahol köszöntött bennünket az Életreform Egyesület elnöke, Fejesné Dr. Takács Viktória gyógyszerész és Villányiné Stáhl Márta igazgatóhelyettes asszony. Röviden ismertették a programokat, majd osztályonként elindultunk a kijelölt helyszínekre.

Az alsósoknak dr. Tarnai Istvánné zenefoglalkozást tartott, ahol sok mozgással, játékkal, énekkel gyorsan eltelt az idő. Simonné Koszér Andrea tanítónő mesefoglalkozásán egy tanulságos mesét hallgathattak meg a gyerekek és beszélgettek a különböző félelmekről, az elmúlt időszak történéseiről. Fejesné Dr. Takács Viktória a „Tüsszentőgép” használatát mutatta be és mesélt a vírusok, baktériumok szerepéről. A legérdekesebb az volt, amikor UV-lámpa segítségével megnézték, hogy mi minden van a kezükön, miért érdemes kezet mosni. A tornateremben Korsós Anna tanárnő és Till Bálint tanár úr akadálypályával várta őket. A változatos pálya nagy sikert aratott és kellőképpen el is fáradt mindenki.

A felsősök a Vöröskereszt szervezésében megtanulták a szakszerű sebkötözést és Ambu baba segítségével az újraélesztést is gyakorolhatták. Az Élményzóna programjában a csapatépítésen volt a hangsúly, ami mindenkinek nagyon tetszett a sok vicces feladat valamint a tréner pozitív és magával ragadó személyisége miatt. Az ötödik és a hatodik osztályosok Horváth Dávid Attila tanár úr filmvetítésén a mentők és a tűzoltók munkájával ismerkedtek meg részletesebben, a hetedik és nyolcadik osztályos diákok pedig a „Bámészkodó effektus” elnevezésű érzékenyítő foglalkozáson „hétköznapi hősökké” válhattak.

A diákok élménybeszámolóit olvasva kijelenthetjük, hogy egy tartalmas, élményekben gazdag, hasznos ismereteket átadó Életmentő napot tudhatunk magunk mögött.

Köszönjük a szervezőknek és a meghívott vendégeknek, hogy erre a szombati munkanapra szép emlékként tekinthetünk vissza, egy olyan napra, ahol mindannyian jól éreztük magunkat.

Egyik diákunk így fogalmazott:

„Nem gondoltam, hogy szombaton megéri bejönni a suliba!”

 

Juhászné Kernya Andrea és Keresztély Renáta

Részletek diákjaink élménybeszámolóiból:

 

„Szombaton iskolába kellett jönni. Mivel én ezt nem szoktam meg, majdnem elkéstem. A Vöröskereszt szervezésében részt vehettünk egy újraélesztési tanfolyamon. Rendkívül érdekes volt, hogy miként tudják a korai halálból visszahozni az embereket.”

 

„Igazán tetszett ez a nap, remélem, lesz még ilyen. Sokat tanultam és játszottam, meg nevettem is. „

 

„Nekem a Bámészkodó effektus tetszett. Egészen jól éreztem magam. Tanulság: Segítsünk másokon!”

 

„A Bámészkodó effektuson voltak játékok, amik eléggé lefoglaltak minket. Megismerhettük jobban egymást, hogy ki mennyire segítőkész.”

 

„Tetszett az Élményzónás rész, ahol a bácsi kedves és vicces volt, jók voltak a feladatok és a végére egész jól összekovácsolódtunk.”

 

„A Bámészkodó effektusban sok újat tanultam és bátrabban is segítek már az embereknek”

 

„A sebkötözős órán rajtam és egy osztálytársamon mutatták be a sebkötözést és felvehettünk egy „részeg” szemüveget is. Azzal kellett végigmenni egy akadálypályán. Az Élményzónában csapatban dolgoztunk, jó volt.”

 

„Szerintem a legjobb az Élményzónás volt, mert ott kreatív feladatok voltak, főleg a köteles tetszett. A sebkötözésen nagyon muris volt, ahogy a sapkakötést csinálták az osztálytársaimnak.”

 

„A szombati nap nem volt a megszokott, mert ilyenkor nem szoktunk iskolába menni. Az Élményzónával kezdtük a napot, ahol sok csapatmunkát igénylő játék volt. Nekem a köteles tetszett, ahol nem lehetett a kezünket használni. A sebkötözés is tetszett, mert rajtam és egy osztálytársamon mutatták be ezeket.”

 

„Jó volt az újraélesztés és a stabil oldalfektetés is, sokat tanultam, de vicces is volt.”

Képek

 


Szakmai verseny-Pellérdi győzelem

 

 

Az évek óta hiányszakmaként jegyzett gépipari szakmák megismertetése a célja annak a versenynek, amelyet a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara szervez immár 12 éve. A három fordulós pályaorientációs versengés lehetőséget ad a gépipari szakmákkal való ismerkedésre. Izgalmas kihívás elé állítja azokat a tanulókat is, akik érdeklődnek a gépipar iránt és azoknak a diákoknak is ajánlják, akik még bizonytalanok a pályaválasztásban.

Iskolánkat egy háromtagú, elhivatott csapat képviselte, akik tudatosan készülnek a gépipari középiskolába. Így nem kellett őket győzködni, hogy érdemes belevágni a vetélkedésbe, mert az elméleti tudás mellett megtapasztalhatják az alkotás örömét és izgalmát, valamint az iparkamara pályaorientációs csapatának szándéka az is, hogy bemutassa a megyénkben működő gépipari cégeket, ezzel hozzájárulva a munkaerő-piaci igények megismeréséhez.

A pellérdi csapat tagjai: Berta Csanád, Dékány Donát és Nagy Kristóf 7. osztályos tanulók voltak, akik a FOGASKEREKEK csapatnevet választották.

Az első fordulóban egy szakmaismereti online kérdőívet kellett kitölteni, majd a második fordulóban egy fogaskerék meghajtású körhintát szereltek össze a fiúk. Köszönjük a szülői támogatást, mert a sikerhez elengedhetetlen volt a profi műhely, a szerszámok és az útmutatás. Ennek a komplex feladatnak a megoldásához sokféle képességre volt szükség: tervezni, mérni, fűrészelni, fúrni, ragasztani, hajlítani kellett, mindeközben meg kellett érteni a csapatmunkában betöltött szerepek fontosságát, meg kellett tapasztalni az együttműködésben rejlő lehetőségeket és buktatókat, valamint meg kellett ismerkedni az áttétes fogaskerék működésének elveivel. A fiúk rendkívül ügyesen dolgoztak, hisz maximális pontszámot kaptak az esztétikus, precízen összeállított, működő körhintájukra.

Izgalommal várták, hogy bejutnak-e a harmadik fordulóba. Őszintén szólva, nagy csalódás lett volna, ha nincsenek ott a március 25-i döntőben! Az iparkamara nagytermében 10 állomáson – 7 gépipari vállalkozás és 3 gépipari szakmákat oktató középiskola – 10 gyakorlati feladattal várta a versenyzőket. Többek között pneumatikus vezérlést, kisrepülőgép pedálját kellett összeállítani, gépipari anyag- és szerszámfelismerést kellett végezniük. Így a döntőn közvetlenül találkoztak a gyerekek a gépiparban használatos eszközökkel, szakszavakkal, alapanyagokkal.

A döntőben fiaink – Berta Csanád, Dékány Donát, Nagy Kristóf - messze lekörözték a csapatokat, 10 pontot vertek a második helyezettre, s végeztek az első helyen a megyei versenyen!

Jutalmuk a dicsőség és a sok-sok tárgyi ajándék mellett az áprilisi paksi tanulmányi kirándulás, amikor ellátogatnak az Atomenergetikai Múzeumba.

Bízom benne, hogy kedvet csináltunk ahhoz, hogy jövőre több csapat képviselje iskolánkat, hogy fiaink jó emlékekkel és izgalmas élményekkel gondolnak a márciusi döntőre és kíváncsian várják a paksi kirándulást.

Gratulálunk sikeretekhez!

 


Buzás Andor szépolvasási verseny

 

A Pécs környéki általános iskolásoknak rendeznek évről évre olvasóversenyt Kővágószőlősön a Buzás Andorról

 

 elnevezett művelődési házban. A szervezők a névadó születésnapjára időzítik a megmérettetést, emléket állítva az újságírónak.

A kétfordulós versengésben először egy begyakorolt, ismert szöveget olvastak fel a versenyzők Buzás Andor: Tengercseppnyi falu című novelláskötetéből, majd ugyanebből a kötetből véletlenszerűen húztak történetet és néhány perces felkészülés után adták elő a történeteket. Míg a zsűri értékelte a produkciókat, s döntött a sorrendről, addig a névadó özvegye, Piroska néni szólt a fiatalokhoz, tanácsokkal látta el őket, a sikeres, boldog élethez, majd együtt kisétáltunk a temetőbe Buzás Andor sírjához.

Az eredményhirdetésen  minden pellérdi tanuló oklevelet és könyvjutalmat kapott:

- 2. helyezett lett Jakapovics István 5. osztályos tanuló,

- 3. helyezett lett Gecsei Patrik 4. osztályos tanuló és Barancsi Nóra 8. osztályos tanuló,

- különdíjban részesült Ádám Jázmin 7. osztályos tanuló.

Gratulálunk a sikeres szerepléshez.

 


Biblia – a világ legolvasottabb könyve

Most még megmarad a hit, a remény és a szeretet,

ez a három, de közülük a legnagyobb a

szeretet."

(1Kor 13,13)

 

A verseny jó dolog, diákjaink szívesen vesznek részt különböző megmérettetéseken. Ebben a tanévben is sok versenyt hirdettek, a többségét online formában.

Iskolánkból három 3. osztályos tanuló – Aman Olívia, Csonka Mónika és Varga Bálint - vállalkozott arra, hogy indul a világ legolvasottabb könyvével kapcsolatban meghirdetett, egyfordulós projektversenyen. A regisztráció után izgatottan várták a feladatlapot, amelyet decemberben kaptak meg emailen keresztül.

Az első feladat megoldásához szükségük volt a Bibliára és bibliai kislexikonra. Ez utóbbit iskolai könyvtárunkból Katicsné Somogyvári Ildikó tanárnőtől kapták kölcsön. Fel kellett ismerniük a feladathoz tartozó képek segítségével, hogy melyik bibliai történet elevenedik meg rajtuk. A történet megnevezése mellett oda kellett írni, hogy a Biblia melyik könyvében szerepel. Edenhoffer Lilla katolikus hitoktató tanárnő felajánlotta, hogy szívesen átnézi a megoldásaikat. Nagy örömére szinte hibátlanul dolgoztak. Másodikként egy betűrejtvényt oldottak meg, amelynek megfejtése egy idézet volt János könyvéből. Harmadikként a karácsonyi történettel kapcsolatos bibliai találós kérdésekre kellett válaszolniuk. A negyedik feladat Noé bárkájához kapcsolódott. Megnézték a történetet, majd ki kellett egészíteniük a hiányzó szöveget, végül lerajzolni, hogyan képzelik el Noé bárkáját. Ezután meghallgatták Lackfi János: Igaz mese a karácsonyról című történetét Gombos Réka előadásában. Ezt követően ki kellett választaniuk az igaz állításokat, a hamisakat pedig igazzá kellett tenni. A kreatív írással kapcsolatos feladatot mindenkinek egyénileg kellett elkészíteni. Ez egy római zarándoklat szervezése volt, le kellett írni a részletes útitervet arról, merre mennének, hol lenne a szállás, mit néznének meg. A tervek megírásában nagy segítségükre volt Dima Réka, aki a Pécsi Püspöki Hittodományi Főiskola hallgatója. Végül makettet készítettek Noé bárkájáról, néhány mondatban le kellett írni a készítés menetét és fotókat mellékelni hozzá.

              Február közepéig kellett elkészülni mindennel, majd postára adni a kész munkát. Teltek a napok, a gyerekek számtalanszor kérdezgették, mikor lesz eredmény? Március végén kaptuk a nagy hírt: második helyezést értek el! Szívből gratulálunk és köszönjük segítőiknek a jótanácsokat, ötleteket, a sok biztatást!

Juhászné Kernya Andrea

tanítónő


Szeresd a Földet!

 

Idén is megrendezésre került a nagysikerű „Szeresd a Földet!” online projektverseny. Az idei téma nagyon aktuális problémával foglalkozott: hogyan tudjuk megóvni a Földet?

Egy háromfős csapattal neveztünk, melynek tagjai: Böbék Kíra, Bathó Kristóf és Hágendorn Dominik voltak, mindhárman harmadik osztályos tanulók. A feladatokat interneten keresztül kaptuk meg és egy hónapos határidőt adtak a megoldás visszaküldésére. Néztünk videót, amelyben nemzetközi popsztárok buzdítottak arra, hogy fogjunk össze a Föld megóvásáért, majd a videó alapján kérdésekre kellett válaszolnunk. Papírmasé technikával elkészítettük a Föld kicsinyített mását. Megismerkedtünk a 3R kifejezéssel. Az R betű három angol szót jelent: Reduce, azaz csökkentsd! Reuse, vagyis használd újra! Recycle, azaz hasznosítsd újra! Képeket csoportosítottunk a szelektív hulladékgyűjtés témában. Filmet néztünk az éltető vízről, ötleteket kaptunk ahhoz, miként takarékoskodhatunk a vízzel, hogyan óvhatjuk meg természetes élővizeinket. Gondolattérképet készítettünk a víz használatáról, megismerkedtünk a szürkevíz fogalmával és az esővíz újrahasznosításával. Elolvastunk egy cikket a kapszulakonyháról és akciótervet kellett írnunk arról, hogyan táplálkozhatnánk környezettudatosabban. Megadott képekhez matek példákat kellett kitalálnunk, ügyelve arra, hogy figyeljünk a szövegben a környezet védelmére. Nehezítette helyzetünket a vírus, de végül időben visszaküldtünk mindent. A sok induló csapat közül a 11. helyet sikerült megszerezni, ez országos szinten egy nagyon szép helyezés.

Februárban „Szeresd a Földet! 2 címmel meghirdettek egy újabb projektversenyt, amelynek témája a fenntarthatóság volt. Úgy gondoltuk, belevágunk, hiszen az előző verseny feladatai is nagyon tetszettek a gyerekeknek. Elsőként összeállítottunk egy képes összefoglalót arról, hogyan óvjuk a környezetet. Meghallgattunk egy gyönyörű moldvai csángó népdalt Ha folyóvíz volnék címmel, majd megoldottuk a dalszöveghez kapcsolódó feladatokat. Ezután Jane Goodall, a csimpánzok megmentője mesélt nekünk videón egy csimpánzról, melynek története nagyon megható volt. Arról szólt, hogyan segítették vissza természetes közegébe a fogságból kiszabadított állatot. A videó után válaszolnunk kellett néhány kérdésre a történettel kapcsolatban. A következő feladat a víz körforgásáról szólt, a kisfilm után időrendbe kellett tenni a vízcsepp útját. Ezután egy kódlapon titkos üzenetet kellett megfejtenünk, amely egy idézet volt David Attenborough természettudóstól. Ezt követően megismerkedhettünk az erdőfürdő módszerével, amelynek lényege, hogy kerestünk egy csendes helyet, lehetőleg erdőt vagy parkot. A telefont otthon kellett hagyni és séta közben hallgattuk a madarak énekét, átöleltünk egy-egy fát. Mivel fotót nem készíthettünk, ezért rajzos formában ábrázoltuk az élményeinket. Az egyéni munka könyvtárlátogatás volt, ahol a fenntarthatósággal kapcsolatos könyveket gyűjtöttük össze. Végül közösen készítettünk hűtőmágneseket só-liszt gyurmából, amelyre az élelmiszer-hulladék csökkentésével kapcsolatos ikonokat festettünk.

Erőfeszítéseink megtérültek, hiszen ezúttal negyedik helyezést ért el a csapatunk! Elhatároztuk, hogy jövőre is indulunk a versenyen és továbbra is óvjuk környezetünket.

 

Juhászné Kernya Andrea

német nemzetiségi tanító


Pályaorientációs nap

2021. december 11.

Évek óta hagyományosan megrendezésre kerül Iskolánkban a Pályaorientációs nap, melyre egyébként törvény is kötelez bennünket. Ebben a tanévben a kötelezően ledolgozandó munkanap-áthelyezés időpontját választottuk, tehát a decemberi „dolgozós” szombatot. A nap során igyekeztünk minden korosztály számára érdekes és főleg érdeklődésüknek megfelelő kínálattal előállni, hiszen a jövőre való felkészülést nem kezdhetjük elég korán! Alsó tagozatban ennek szellemében a szakmák megismerésére helyeztük a hangsúlyt játékos, interaktív feladatokkal, felsőben pedig már célzottabban álltunk a témához. Hetedik és nyolcadik évfolyamos diákjaink betekintést nyerhettek a KÖRBER cég duális képzésébe, tehát megismerhették, hogy miként vesz részt egy vállalat a számára fontos szakemberek képzésében még a középiskolai tanulmányi idő alatt. A Radnóti Miklós Közgazdasági Szakközépiskola tájékoztatójából informálódhattak diákjaink a továbbtanulás lehetőségeiről ebben az intézményben, mely valóban sokak érdeklődését felkeltette. A sikeresen lezajlott nap mindenkiben elfeledtette, hogy szombaton is iskolába kellett menni. Reméljük, hogy munkánkkal hozzájárultunk az Önök gyermekeinek sikeres jövőjéhez is.

Keresztély Renáta

pályaválasztási felelős

 


 

Pályaválasztási kiállításon jártunk a Tudásközpontban ( 2021. 11. 15. )

A Baranya Megyei Kormányhivatal ebben a tanévben is megrendezte hagyományos kiállítását a nyolcadik évfolyamos diákok számára, melyre ezúttal külön busszal érkeztünk a Tudásközpontba. Itt -természetesen maszkban-, megismerhettük a megye középfokú oktatási intézményeinek továbbtanulási kínálatát, illetve néhány céggel is találkoztunk, melyek duális képzésben működnek együtt a szakképző iskolákkal. Pályaválasztást segítő szervezetekkel is találkozhattunk, ők személyes segítséget nyújtottak a még kiforratlan, pontos irányt nem látó társainknak.

Örömmel vettük, hogy néhány intézmény standjánál korábbi diáktársaink nyújtottak kimerítő és pontos információt a képzésekről, így próbálva becsábítani minket iskolájukba. Szerencsére ezért a személyes kérdések feltevése sem okozott problémát. Kísérő tanáraink is mindenben segítettek, bíztattak a tájékozódásra, kvízek kitöltésére. Ajándékokkal, ismeretekkel és a főnyeremény repülőút reményével indultunk vissza Pellérdre a tartalmas időtöltés után. Köszönjük a szervezést és a kíséretet Brunner Anita osztályfőnökünknek és Keresztély Renáta pályaválasztási felelősnek.

8. osztály diákjai

 


 

Nemzetiségi projektnap

            November 12-én hagyományosan indult a tanítás, de az első három tanóra után projektnappal folytatódott. Iskolánkban nemzetiségi német nyelvet tanítunk, így elhatároztuk, hogy a nap további részében olyan programokat szervezünk a gyerekeknek, amely részben német nyelven folyik, részben valamilyen formában a nemzetiségi hagyományokhoz kapcsolódik.

            A szervezés hetekkel korábban megkezdődött, a nyelvi munkaközösség tagjaival ötleteltünk, milyen feladatokat adjunk a gyerekeknek, amelyek számukra is érdekesek, ugyanakkor megfeleljenek a nap céljának is. Márton naphoz közeledve jó ötletnek tűnt, hogy összekötjük ezt a napot a róla való megemlékezéssel is. Szerettük volna, ha megértik, milyen emberséges volt, ahogyan megosztotta köpenyét a koldussal, ha érzik, mennyire jó adni a másik embernek. Fontosnak éreztük tudatosítani, hogy figyeljenek egymásra, ne hagyják cserben a másikat, segítsék egymást.

Az alsósokkal Váradi-Végh Edit tanárnő énekelt és hangszerekkel tette vidámabbá az órát. Az alkalmi zenekarok jó hangosan elő is adták a betanított dalokat. A tánc sem maradt el, a polka alaplépéseit igyekeztem megtanítani nekik, több-kevesebb sikerrel. A tornateremben akadálypályája várta őket, így emlékeztünk meg arról, hogy Szent Márton a katonaságnál is szolgált. Természetesen a lámpás készítése sem maradhatott el, hiszen az esti felvonuláson szükség volt rá. Villányiné Stáhl Márta igazgatóhelyettes asszony irányításával a nyolcadikos lányok: Barancsi Nóra, Szabó Ivett és Bozó Julcsi segítettek a kicsiknek a lámpások drótozásában. Német nyelvi ismereteik is bővültek, Pavlekovicsné Pfaff Erzsébet és Káplárné Nagy Ágnes tanárnők játékos feladatokkal mutatták be, ki volt Sankt Martin. Kézműves foglalkozáson az elsősök és harmadikosok libát készítettek papírból, a másodikosok libás mozaikképeket ragasztottak, míg a negyedikesek Márton életéről rajzoltak. A számítógépes teremben Hamburger Antal tanár úr vezetésével online feladatokon lehetett tesztelni, ki mennyit jegyzett meg a tanultakból.

A felsősök beszélgettek Szent Márton életéről, amelyből lapbook formájában összefoglaló is készült, megismerkedtek a kor történelmével, kipróbálták a libatollal írást. A hetedikes és nyolcadik osztályos tanulók számára különleges programmal készültünk. Eljött hozzánk Frank Ildikó színésznő, akivel szituációs játékokat játszhattak. Emellett a hatodikos és nyolcadikos tanulók megtanulták a Siebenschritt (hétlépés) elnevezésű táncot. A nap méltó lezárása volt a lámpás felvonulás, amelynek végén a katolikus templomban a negyedik osztályosok előadásában egy szép történetet láthattunk, amely Szent Márton életéhez kapcsolódva mutatta meg, mit jelent a szeretet. Az előadás végén a negyedikesektől mindenki kapott ajándékba egy kis papírtekercset, amelyen néhány szép gondolatot írtak arról, mit jelent nekik a szeretet. A műsor felkészítésében részt vettek: Makai Andrea osztályfőnök, Brunner Anita és Nyers Katalin némettanárok.

            Köszönöm a programokban feladatot vállaló pedagógusoknak, szülőknek és gyerekeknek a segítséget! Bízom benne, hogy mindenki szívében szép emlékként marad meg ez a nap, ahogyan a papírra írt egyik idézetben is olvasható: Szeretet az, amiben az együtt töltött idő értékes.

Juhászné Kernya Andrea

német nemzetiségi tanító


 

Márton nap a Pellérdi Általános Iskolában

 

Az idei évben szerettünk volna egy kicsit eltérni a korábbi műsorok jellegétől, a hagyományok megtartása mellett, ezért a gyerekek körében meghirdettünk egy történetíró versenyt. A témaajánlásunk az volt, hogy mit üzen számukra Szent Márton, milyen hatással van életükre, hogyan képzelik el Szent Mártont a mai korban.

Nagyon sok szép munka érkezett. Különösen a 4. osztályosoktól, de egy-két szép történet a 6. osztályban is született.

Az általunk legjobbnak talált történetet Faluközi Eszter 6. osztályos tanuló írta. Az ő munkáját egy kicsit kiegészítve mutatta be a 4. osztály, a lampionos felvonulást követően.

A gyerekkekkel szorgalmasan készülődtünk a műsorra: Próbáltunk, énekeltünk, izgultunk, hogy a betegek is megérkezzenek a várva várt péntek estére, „áztunk – fáztunk” a templomban, de minden pillanatban csodálatos érzésekkel, élményekkel gazdagodtunk.

Péntek este, amikor a gyerekek meglátták a telt házas templomot, az izgalom a tetőfokára hágott, de ahogy mindig, most is a legjobb formájukat hozta az osztály. Ügyesek, kedvesek voltak, a bennük lévő szeretet és tiszta lélek reményeink szerint hatással volt minden résztvevőre. 

Ahogy a műsor egyik dalában is elhangzott, a gyerekek a Fényhozók, örömöt, szeretetet hoznak mindannyiunk szívébe: „Lichterkinder auf dieser Erde leuchten wie Sterne am Himmelszelt. So wie Sankt Martin schenken sie Freude in alle Herzen auf dieser Welt.„

Kívánjuk, hogy mindannyiunkban élő gyermeki hit, szeretet és életöröm töltse be a hétköznapok szürkeségét.

Brunner Anita és Nyers Katalin

 

Faluközi Eszter : Példakép

 

Hulldogáltak a hópelyhek a múzeum előtt, idén szokatlanul korán kezdett el esni a tél ikonikus alakja. Marci erről viszont tudomást sem vett, mivel a szentek termében béke és csend honolt.

 Szent Márton  szobrát nézte elgondolkozva. Ekkor apja lépett mellé:

-Tudod ki ő?

-Igen hallottam már róla, de azért mesélsz róla?

- Szent Mártonnak hívták. Római családban született. Katona lett belőle, ám őt mindig vonzotta a keresztény hit, adakozott a szegényeknek. Ismered a híres történetét, ugye?

-Persze. Az iskolában német órákon tanultunk róla. Marci emlékeiben felidézte a szent történetét.

Marci édesanyjának a hangja visszaröpítette őt a jelenbe.

-Tudod, hogy hamarosan, november 11-én ünnepeljük szent Márton?

Erre a fiú felkapta a fejét:

-November 11? Az még 20 nap! Márton nagyon szép példát mutatott. Talán követnem kéne a viselkedését? Hogyan tudnék én is jót tenni és jó lenni?

Ez dobolt az agyában egész este. Majd eljött a reggel és a vékony havon meg- megcsillant a nap fénye. Marci nagyon izgatott volt.

-Első óra matek, aztán tesi, német,angol, magyar és ebéd .

Mikor Cili néni bejött az osztályterembe,  Lili és Barbara jelentett:

- Tanító néninek jelentjük az osztálylétszám 23. A hiányzók: Viktor, Attila , Anasztázia és . . .

-Aranka meg Réka – fejezte be a jelentést Marci.

A tanárnő meglepetten nézett rá, mert Marci nem szokott ilyen lenni, általában nem jelentkezik a fiú és figyelni sem szokott.

-No gyerekek , akkor jöjjön az első példa: -20 ­­x 8 : -4.

Pár kéz máris a levegőbe lendült.

-Nem-nem, mindenki egyedül oldja meg, 1 percetek van rá.

Az osztály szorgalmasan törte a fejét, már amelyik törte.

-Jól van gyerekek! Ki fogja elmondani az eredményt?

Marci azonnal reagált:

-Cili néni, szólítson engem!

- Mi az eredmény?

-  40.

-Ügyes voltál!

Marci egész órán jelentkezett, Cili néni nagy örömére.

A többiek csodálkozva figyelték a fiút, Lili meg is dicsérte Marcit.

-Nagyon jó voltál ma .

Ezután tesi következett. Laci bácsi alaposan megmozgatta az osztályt, de Marci bírta a strapát, sőt még ötöst is kapott.

Német következett . Figyelmesen hallgatta Margit nénit. Bár nem értett mindig minden szót, törekedett  a mondatok megértésére.

A nagyszünetben Barbarának nem volt ennivalója és látszott rajta, hogy éhes. Marci odament hozzá és megkínálta:

-Kérsz egy kis sütit?

-Igen. Ez milyen sütemény?

-Borzas Kata.

-Furi neve van.

-Igen, viszont  nagyon finom.

A fiút kifárasztotta ez a nap, de jó érzésekkel a szívében ment haza. Az elkövetkező 19 napban hasonlóan cselekedett mint ezen a napon. Egyre jobban és jobban érezte magát az iskolában, társaival segítőkész volt és a tanulás is jobban ment.

 Egyik hétfőn anyukája megjegyezte:

-Marcikám, valami mostanában megváltozott benned. Mi vezérel téged?

-Hát, én sem tudom igazán, de amióta Szent Mártonról beszéltünk Apával, valami megváltozott bennem.

-Nagyon büszke vagyok rád.

- Köszönöm Anya, ez jól esik- és megölelték egymást.

Szent Márton napján Marci nagyon izgatott volt. A legjobban a lámpás felvonulást várta. Az iskolától egészen a templomig vonult Marci a társaival, ahol megtekintették a Szent Mártonról szóló előadást. Az előadást követően, a templomból kilépve, meglepődve vették észre, hogy nagy pelyhekben szállingózik a hó, pedig csak november 11. volt. Marci teljesen megfeledkezett arról, hogy a társai már visszaindultak az iskolába. Ahogy a hóesést figyelte, a hófüggönyön keresztül egy alakot pillantott meg a lámpák fényében. Először megijedt, majd összeszedte magát és közelebb lépett. Aztán felismerte a személyt, Szent Márton volt az. Mozdulatlanul állt, akárcsak Marci. A férfi elmosolyodott és felé biccentett. Marci viszonozta Márton kedvességét.

- Mit csinálsz Marcikám? Igyekezzünk, lemaradunk a többiektől. – Szólalt meg Marci apukája.

- Ó, kicsit elgondolkodtam! Menjünk!- Válaszolta Marci

Marci még utoljára megfordult, de akkor már csak az üres utcát látta.

 


 

Folytatódik a Lázár Ervin Program

Két éve már hírt adtunk arról az egyedülálló kezdeményezésről, hogy minden általános iskolás gyermek számára biztosítja a Lázár Ervin Program, hogy osztályával eljuthasson változatos kulturális programokra. Tavaly rendhagyó módon minden online zajlott, de idén újra megnyíltak a kapuk. Így november 18-án a 6. osztály buszra szállt és a tagiskolák hatodikosaival együtt a Fővárosi Nagycirkusz vendégei lehettek. A Csillagtánc című előadás a télre, az adventre, az ünnepre hangolt. A cirkusz lélegzetelállító világa: a színek, a fények, a csillogás, a ruhák, a zene, a porond, a produkciók elkápráztatta a gyerekeket. Láthattunk légtornászokat, akrobatákat, zsonglőröket, ugrócsoportot, állatidomárt és természetesen a bohóc sem maradhatott ki. A művészek a világ minden tájáról érkeztek, világszínvonalú előadásban volt részünk.

A cirkusz után „világgá” mentünk, hisz nem térhettünk haza úgy Budapestről, hogy a legfontosabb nevezetességeket ne mutassuk meg a gyerekeknek. Úticélunk a Budai Vár volt, ahonnan ráláttunk a városra. Este élményekkel teli érkeztünk Pellérdre. Szerintem volt miről mesélni! Köszönjük a lehetőséget.

Íme néhány vélemény a kirándulásról:

„A kirándulás fantasztikus volt. Az út jól telt oda és vissza is. Tíz óra körül érkeztünk a Fővárosi Nagycirkuszba. Sokáig kellett várni, de addig sétáltunk egyet a Városligetben. A cirkusz nagyon izgalmasra sikerült. Leginkább embereket láttunk, állatok nem nagyon voltak. Artista csapatok, vakmerő légtornászok, és erőemberek álltak színpadra. Aztán egy aranyos kutyás műsor is volt. A bűvészshow nagyon ízlésesen kezdődött szerintem. Ezután a budai Várnegyedet néztük meg. Lélegzetelállító az egész hely! Igaz, kicsit sokáig tartott míg átvergődtünk a nagyváros forgatagán. A Margit hídon  is átkeltünk. A várban láttuk az összes hírességet: a Mátyás templomot a Halászbástyát,  a Karmelita kolostoregyüttest. Zoli bácsi a homlokzatán lévő római évszámot  is kiolvastatta velünk. Csodálatos kilátás tárult a szemünk elé a várból. A Lánchidat megnézhettem teljes egészében föntről. A régi romoknál is jártunk. Egy szoboregyüttes az agyamba égett. A kővágószőlősi és a görcsönyi hatodikosok is velünk tartottak. Majd hét körül értünk haza. Otthon úgy dőltem be az ágyba mintha,  öt napig ébren lettem volna.” (Faluközi Eszter)

„Nagyon jól éreztem magam. Tetszett a cirkusz. A kedvencem a 8 méter magas egykerekű biciklis szám volt. Azt egy kicsit hiányoltam, hogy nem voltak nagyobb állatok. Azt hittem, hogy nagyobb lesz az épület is és lesznek benne oroszlánok vagy lovak. Az előadás után tovább mentünk a Mátyás templomhoz. A Halászbástyánál nagyon sok jó képet csináltunk. A buszozás volt a legjobb! Nagyon sokat nevettünk, bohóckodtunk egymással. (Micsák Emese)

„ Nekem nagyon tetszett a kirándulás, a legjobban a cirkusz. Nem a szokásos műsorszámok voltak, mint a legtöbb cirkuszban. Igaz rövidebb volt a műsor, de sokkal tartalmasabb. Még nem voltam soha a budapesti cirkuszban, de azt eldöntöttem, hogy szeretnék ide máskor is eljutni! Nagyon szórakoztató műsorszámok voltak.

A Halászbástya hatalmas és nagyon szép a kilátás a Dunára és a Parlamentre. Le is fotóztam! (Keszthelyi Noel)

„A cirkuszban nekem legjobban az tetszett, amikor a nő és a férfi gyönyörű zenére a magasban táncoltak a karikán, aztán fentről hullani kezdett a hó. Olyan volt, mint egy igazi hógömb! A budai várban a Mátyás templom lenyűgözött. De a legjobb az volt, hogy együtt volt az osztály! Örülök, hogy elmentünk.” (Nagy Virginia)

 

 


 

Mezei futóverseny

A Pellérdi Általános Iskola megyei mezei futóversenyen vett részt. A 2. korcsoportos (2011-2012-ben született tanulók) fiúkkal és lányokkal 2021. októberében a pécsi Tüskésréten jártunk. A korábban megrendezésre kerülő körzeti versenyen is szép teljesítményt nyújtottak mind csapatban, mind pedig egyénileg, Csille Máté bronzérmet szerzett. Az ott elért 2. helyezést sikerült megtartani most is a fiú csapatnak, melyet Csille Máté, Székelyhidi Balázs, Barancsi Máté, Horváth Richárd és Sándor Károly erősített.

A megyei dobogóról a lány csapat egy ponttal lecsúszott, így a 4. helyen végzett, ami szintén egy nagyon jó eredmény. A lány csapatot Bíró Bernadett, Beák Georgina, Jakapovics Lúcsia és Halasi Julianna alkotta. Kokovai-Hegedűs Kitti sajnos betegség miatt nem tudott részt venni a versenyen.

A fiú csapat ezzel a szép teljesítménnyel kiérdemelte a tavasszal megrendezésre kerülő országos döntőn való részvételt.

 

Korsós Anna

tanítónő


 

Zsongorkő Kupa 2021. - kispályás labdarúgótorna.

 

2021.október 19-én rendezték meg Kővágószőlősön 4 csapat részvételével a 2021. Zsongorkő kupát, ahol a Pellérdi Általános Iskola csapata is részt vett.

Körmérkőzéses lebonyolítás mellett, iskolánk csapata 1 győzelemmel és 2 döntetlennel a 2. helyen végzett. 

Végeredmény: 1.Kővágószőlős 1.

                        2. Pellérd

                        3. Görcsöny

                        4. Kővágószőlős 2.

 

Csapatunk kapusa, Gellért Imre a torna legjobb kapusa különdíjban részesült.

A csapat tagjai: Gellért Imre, Gulyás Zétény, Borbély Márk, Kőrösi Tamás, Bodor Máté, Berta Csanád, Szieberth Martin, Berta Zalán, Kövesdi Zsombor, Dittrich Ferenc.

 

Gratulálunk!

Till Bálint

testnevelő tanár

 


 

„A szabadság ott kezdődik, ahol megszűnik a félelem”

 

Idén kerek évfordulót ünnepeltünk: 65 éve, 1956-ban tört ki az október 23-án elindult és november 4-én letiport magyar forradalom. Ebből az alkalomból a 8. osztály és az énekkar adott ünnepi műsort a tornateremben.

Előadásuk mottója egy Bibó idézet volt: „ A szabadság ott kezdődik, ahol megszűnik a félelem.” – 65 éve a békés tüntetés szinte órák alatt népfelkeléssé, majd fegyveres szabadságharccá változott. A műsorban megelevenedtek a megfigyelés, a meghurcolás, a besúgóhálózat képei, ami egymással szembefordított barátokat, rokonokat, szomszédokat.

A szereplők hitelesen idézték meg a korabeli hangulatot, a korhű rádióadásban megszólalt Nagy Imre miniszterelnök, felhangzott a forradalmat támogató Avanti ragazzi di Buda kezdetű olasz szurkolói dal és megelevenedtek a belső vívódás emlékei - a döntés: menni vagy maradni?

Úgy gondolom, hogy a megemlékezés vezérmondatának valódi jelentése a felkészülés végére érett meg a gyermekekben és az előadáson csúcsosodott ki. Amikor felhangzott a Hazám, hazám, édes hazám című népdal és zengett az 56 él című dal refréne, különös pillanatokat élhettünk meg. A dalok egyaránt hatottak a szereplők és a közönség érzelmeire is.

„De most itt vagyunk, emlékezünk, / Magyarok voltunk, magyarok leszünk. / Amíg szól a dal, '56-ért. / Míg szívünk dobog, '56 él.” – a közönség percekig tartó tapssal köszönte meg a szereplőknek, a szólót éneklő Török Réka, Berta Zalán és Dittrich Ferenc diákoknak és a 8. osztálynak a felemelő élményt.

Az iskola tanárai és tanulói nevében üzenem a szereplőknek , hogy végtelenül büszkék vagyunk rájuk, mert az izgalommal teli próbák után éretten, komolyan álltak színpadra és megerősítették, hogy az iskolai ünnepségek nem csak a nemzeti érzést jelentik, hanem erősítik a közösséghez tartozás erejét, mert az összefogás, a közösen megélt siker jobbá és erősebbé tesz mindannyiunkat! Az előadás hatására szívünk mélyén megéreztük, hogy hol kezdődik a szabadság.

 Balogh Edit

 


 

 A Vadászati Világkiállításon jártunk

 

A Fátyol iskolaprogram keretében iskolánk 7 és 8. osztályos tanulóival október 8-án ellátogattunk a Vadászati Világkiállításra. Péntek reggel hideg, esős napra ébredtünk, de ez sem szegte kedvünket, hisz végre együtt lehettünk, felszabadultan, vidáman útra kelhettünk, az iskola falain kívül töltöthettünk egy napot. EGYÜTT. Erre az utóbbi időkben ritkán volt alkalmunk, hisz az elmúlt 2 év teljesen átalakította a közösségi, szabadidős tevékenységeinket. Bíztunk benne, hogy a majdnem 3 órás út során az időjárás is változik, és a nap is kisüt. Kívánságunk teljesült, és ahogy közeledtünk Budapestre, kitisztult az ég. Már csak egy kis rövid vonatozás és gyaloglás várt ránk, és meg is érkeztünk a Hungexpo területére, ahol első programként egy 2 órás vezetésben volt részünk.  A minket vezető Zita néni mindegyik épülettömbben bemutatta az ott felállított érdekességeket. Így megtekinthettük a Magyarországon honos vadak preparátumait, Magyarország jellegzetes vizes élőhelyeit és élővilágát, kontinensek szerinti vadakat, fegyvereket, 5000 trófeát, élő sólymokat, réti sast és sok más érdekességet. A közös vezetés után kb. 2 és fél órát tölthettek a gyerekek még a kiállítás területén, ahol érdeklődési körük és igényeik szerint végigjárták a pavilonokat, állatokat simogathattak, sőt még különböző ételeket is kóstolhattak.

 A nap végén egy közös fotóval köszöntünk el a kiállítástól, és indultunk haza. Szép és vidám napunk volt.

Bízunk benne, hogy a jövőben több ehhez hasonló közösségépítő, szép élményekben lesz részünk.

Brunner Anita

 


Állatok világnapja

2021.

 

 

Minden év október 4-én van az állatok világnapja. Iskolánkban több éve hagyomány, hogy ezen a napon „megajándékozzuk” az állatokat.

Tanulóink és szüleik egy héten keresztül hozhattak állateledelt, melyet az iskola portáján gyűjtöttünk.

Az idei adománygyűjtés során ismét rengeteg eledelt sikerült gyűjteni, melyet a Misina Természet- és Állatvédő Egyesület számára juttattunk el.

Az idei tanév során görcsönyi tagintézményünk tanulói, szüleik és pedagógusi közössége is bekapcsolódott az adományok gyűjtésébe.

Tisztelettel köszönjük a Misina Természet- és Állatvédő Egyesület és az ÖKO munkaközösség nevében mind a tanulóknak, mind szüleiknek a nagylelkű felajánlásokat.

 

 

                                                                         Makai Andrea

                                                                     Öko-munkaközösség

 

 

 


 

„A zene az kell, mert körülölel…”

Zenei Világnap a Pellérdi Általános Iskolában

 

Van, aki énekel, van, aki csak hallgatja a zenét, de van, aki hallgatja és dalolja is. Van, aki szeret énekelni, van, aki azt mondja nem, de magában mégis sokszor dalra fakad, ha azt nem is vallja be mások előtt. Minden ritmus, hang, ami lüktet életünkben, bennünk, a lelkünk mélyén, az mind zene. A belső hangok szimfóniája, ami hol fényes harmónia, hol csalóka hangok árja, hol a nehezen megérthető és feldolgozható valóság akusztikus világa. Mégis ez mind zene, mert lüktet, átölel, elringat, megvigasztal, táncra hív, elszomorít, vagyis elrepít a valóságból,  érzelmeket kelt bennünk. A legtisztább emberi érzéseket.  Érezzük minden porcikánkkal. Szinte együtt lélegzünk vele. Ott muzsikál a lelkünk legféltettebb bugyraiban.

 Egy személyes vallomással tartozom. Az én életem minden percét átitatta, s átitatja a zene. Immár 64 éve. Ez még nem lenne önmagában nagy hír, de én kiválasztottnak érzem általa magam, mert olyan hivatásom lehet, ami már évtizedek óta boldogsággal tölt el. Én átdaloltam az egész életemet. Legtöbbször a gyerekekkel. Azt hittem azonban, hogy ennél nagyobb boldogság már nem is érhet, de tévedtem. Idén több mint 30 gyermek jelentkezett az iskola kórusába! Van-e ennél nagyobb boldogság egy tanár számára? Higgyék el, nincs! Az együtt töltött percek kimondhatatlan örömmel töltenek el!

Az iskolában nemrég ünnepeltük ezt a csodálatos napot. Népdalokkal, kánonnal, közös énekléssel, valamint Hamburger Anti bácsi fergeteges előadásával. Anti bácsi a hangszerek varázslója volt. Mesélt nekünk gyermekkoráról, a mai időkről, közben meg játszott, hol harmonikán, hol szaxofonon, hol klarinéton. Magával ragadó élmény volt! Köszönjük neked Anti bácsi!

Nemegyszer hallottam a felnőttektől, gyerekektől azt a „bölcs” kijelentést, hogy nem értik, miért olyan jó az éneklés? Mi a hasznunk belőle? (Megjegyzem, hogy biztos, hogy mindennek kell legyen haszna? Anyagiakban mért haszna? Pontosan megszámolgató és kimutatható haszna? Nem hihetünk abban, hogy nagyobb és nemesebb értékek is vannak, amik gazdagítanak bennünket? Biztos, hogy minden csak pénzben mérhető?) Kodály az egész embert kívánta a zene által nevelni, nemesíteni. Van, aki valóban felesleges dolognak tartja. Tisztelem az érzésüket, de ennyi év tapasztalatából biztosan állíthatom, hogy nincs igazuk. Talán őket még nem érintette meg a zene varázsa. Nem jött az a bizonyos ihletett pillanat. Pedig „a zene az kell, mert körülölel…” Kell-e több az embernek (főleg a mai világban) fogódzóként, hogy élni, létezni tudjon? A zene velünk, bennünk él. Elkísér a bölcsőtől a sírig. Élhetővé teszi a hétköznapokat, bearanyozza az ünnepeket. Jobb életünk lenne, ha hónapokra elhallgatna minden zenei eszköz? Játsszanak el ezzel a gondolattal! Ugye nem. Nem bírnánk sokáig élni zene nélkül. Még egy óráig sem. Szürkék, unalmasak lennének a hétköznapok. Emberi létezésünk legfőbb megjelenése veszne el ezáltal. Nem lenne, ami érzéseinket megfogalmazná, megerősítené. Érzések nélkül pedig az emberi létezés már nem is lenne emberi. Az érzések tesznek bennünket igazán emberré.

 Van, aki tehetséges, pénzt is keres vele. Van, aki csak hallgatja, s van, aki szerencsés. Velem együtt kiválasztott, mert dalolhatja is. Magában, otthon, az autóban, munkavégzés közben, a kórusban. Hatalmas erő ez, kimondhatatlan összetartozást, életigenlést jelent. Ez pedig ajándék. A mai idők legbecsesebb ajándéka! Ne engedjük elveszni!

Makra Melinda néni

 


 

Folytasd a mesét és adj címet neki!

 

A népmese napja alkalmából meseíró pályázatot hirdettünk felsőseink körében. Egy klasszikus mesekezdést gondoltak tovább gazdag fantáziával diákjaink.

Mi kell ahhoz, hogy valaki mesét tudjon írni? Papír, ceruza és jó fantázia? Azt gondolom, hogy ennél sokkal több! A jó meséhez a szárnyaló fantázia mellett kell, hogy a meseíró képes legyen megálmodni egy olyan világot, melyben bármiből és bárkiből lehet mesehős, tudja ezt a világot szavaival színesre festeni, megtalálja helyét ebben a történetben, mert csak így lesz a mese könnyed, gördülékeny, izgalmas és tanulságos. A jó mesében varázserő van, ami lehetővé teszi, hogy jól szórakozzon nem csak az, aki olvassa vagy hallgatja, de az is, aki megírja. Hiszek a mesék varázslatában, hiszem, hogy a mese elrepíthet oda, ahol az álmok valóra válnak, ahol jót lehet játszani, ahol távoli gondolatok is találkozhatnak, mert a mese összeköt.

A „mesemagot” a szülők, nagyszülők elültették a gyermekek szívébe, mi ezzel a játékkal szeretnénk nevelgetni, gondozni azt, hogy majd felnőttként meseíróink tovább tudják mondani történeteiket gyermekeiknek. Szeretném hinni, hogy ezzel a kezdeményezéssel is tettünk azért, ami e nap célja – hogy a népmesék fennmaradjanak és a bennük élő bölcsességek tovább hagyományozódjanak.

Szívből kívánom, hogy a most megjelenő két mesevilágban a kisebbekkel együtt a felnőttek is merüljenek el, pihenjenek meg, kapcsolódjanak ki! A történeteket folytatjuk!

Csernik Szende székely mesemondó hölgy azt mondja, hogy: „a mese gyógyír, a mese játék, a mese csoda, a mese hit, a mese lélek, mosoly mindenki lelkére.”

Mosolyogjunk :)

 

Jégkristály, a hegyek leánya

 

Hol volt, hol nem volt, az Óperenciás-tengeren, az Üveghegyen, sőt még a Jéghegyen is túl, volt egy kis falu a hegyek között. Itt élt egy szegény ember a családjával. Már évek óta rossz volt a termés, az egész falu éhezett. A szegény ember törte a fejét, mitévő legyen, hogyan adhatna a gyerekeinek enni.

Történt egyszer, hogy a szegény ember 15 esztendős, talpraesett lánya így járult szülője elé:

-       Édesapám, engedjen el engem a hegyek közé! Talán találok valami eleséget. Nem nézhetem tétlenül az emberek szenvedését!

Hát, mit tehetett, mit nem a szegény ember, elengedte gyermekét. Legalább eggyel kevesebb éhes száj! – gondolta magában.

A nagylány, Jégkristály, hamuban sült pogácsa helyett szerény batyut készített magának, majd megindult.

Fürgén kerülgette a gránit sziklákat, amelyek a hegy tövében hevertek már évszázadok óta. Mikor már elég magasra jutott, elkezdett eleség után kutatni. A legmeredekebb helyeken is úgy mozgott, mint egy gímszarvas. Amint így szökdécselt, az egyik bokorcsoportban valami vöröseset pillantott meg. Nagyon megörült, mert azt hitte, hogy málnabokorra lelt. Azonban, amikor odament, egy vérző lábú farkaskölyköt talált ott. Ha hozzáért, akkor az állat nyüszített és karmolt.

-       Ejnye, te kis butus, nem bántalak! – mondta neki kedvesen, miközben bekötözte a sebét.

Erre a farkaskölyök felpattant és meglódult. A lány pedig utána. Az állat az egyik bokorban hirtelen eltűnt. Ekkor Jégkristály közelében váratlanul megszólalt egy hang:

-       Üdvözöllek hegyek lánya! Tudom mi járatban vagy, ám célod eléréséhez nagy áldozatot kell hoznod!

A lány tudta, hogy mire gondol a hang, letérdelt és várta sorsát. Nem áldozat, hanem küldetés volt számára népének megmentése az éhhaláltól.

Eközben a falu népe egyre jobban szenvedett a nélkülözéstől. Ebben a pillanatban hatalmas robajt hallottak a hegyek felől. A szegény ember felkiáltott:

-       Magasságos Isten, az égben! Ez egy hatalmas lavina morajlása!

Ekkorra már eluralkodott a pánik a falusiakon. Felkészültek a legrosszabbra, de hógörgeteg helyett ínycsiklandozó ételek omlottak rájuk. Mindenki örült! Az emberek a mai napig nem tudják, hogy történhetett meg ez a csoda, csak a szegény ember szíve szorul össze minden esztendőben azon a napon, amikor ez a varázslat megismétlődik.

Aki nem hiszi, járjon utána!

A mesét írta: Faluközi Eszter 6. osztály

 

Az éhező szegény ember és a vega sáskák

 

Hol volt, hol nem volt, az Óperenciás-tengeren is túl, még az Üveghegyen is túl, volt egy kis falu az erdők alján, a hegyek között. Itt élt egy szegény ember a családjával. Már évek óta rossz volt a termés, az egész falu éhezett. A szegény ember törte a fejét, mitévő legyen, hogyan adhatna a gyerekeinek enni.

Történt egyszer, hogy erdőjárás közben megpillantott egy nyuszit, akinek beszorult a lába két farönk közé. Megörült a szegény ember, összefutott a nyál a szájában, arra gondolt, hogy milyen jó vacsorájuk lesz ma! Mikor megfogta az állatot, az váratlanul megszólalt:

-       Mielőtt megeszel, hallgass meg te szegény ember! Ha kiszabadítasz és elengedsz, én egy olyan utat mutatok neked, aminek a végén szemed, szád tátva marad, mert annyi élelmet találsz ott!

A szegény ember hitte is meg nem is, töprengett egy picit, aztán megfogadta a nyúl tanácsát és elengedte. A nyuszika a legközelebbi ösvény felé vette az irányt, a szegény ember utána. Mentek-mendegéltek hegyeken-völgyeken, hét határon át, az ember már alig bírta az iramot, mire a nyuszi megállt és elégedetten így szólt:

-       Megérkeztünk!

A szegény ember körülnézett és kétségbe esett, mert egy tölgyfán kívül nem volt előtte semmi, sehol a beígért eleség. Aztán, ahogy alaposan szemügyre vette a tölgyfát, megpillantott azon egy kisajtót. A nyúl biztatta:

-       Menj be, ott megtalálod, amit ígértem!

A szegény ember bátran, nagy lendülettel benyitott, de a merészség nem tartott sokáig, mert elkezdett zsugorodni, mígnem akkora nem lett, mint Törpefalva lakói. Azt vette észre, hogy Törpefalván gabonából van bőven, de a húsféléket óriás sáskák lakmározzák. A király is tehetetlenül nézi, hogy a sáskák sakkban tartják a királyságot, egyre több téliszalámit követelnek, de már egy karikát sem találni az egész birodalomban.

A szegény ember is megijedt a sáskajárás rohamától és ijedtében felajánlotta az állatoknak a maga különleges ebédjét. Elővett tarisznyájából egy nagy kígyóuborkát, lekanyarított egy szép szeletet és átnyújtotta a sáskáknak. Azok megörültek, hogy pont olyan szép színe van ennek a szaláminak, mint nekik, és jóízűen, lelkesen elfogyasztották. Azóta vegák a sáskák.

Így menekült meg Törpefalva a sáskajárástól. A király hálája jeléül egy olyan kosarat ajándékozott a szegény embernek, amiből az enni-innivaló sosem fogy ki.

            A szegény ember megköszönte az ajándékot, örömmel tért haza falujába, ahol nagy lakomát csaptak. Még most is esznek, ha ki nem pukkadtak.

A mesét írta: Micsák Emese 6. osztály

 


 

A magyar népmesenapja a Pellérdi Iskolában

Benedek Elek, a magyar népmese-kutatás egyik legkiemelkedőbb alakjának „Magyar népmesék” című könyvén ez olvasható: „Talán kevesen tudják, hogy a magyar népköltészet a világ leggazdagabb mesekincsével rendelkezik”. A feldolgozott magyar népmesék száma már 1982-ben meghaladta a 10 ezret.

.Mi a mese? Eredetileg egy rövid történet a régmúltból, amikor a világ még mágikus volt.

A népmesék alapigazságokat fogalmaznak meg. Segítenek értelmezni a világot, alapvető emberi élethelyzetekre nyújtanak útmutatást. „Miért vagyok a világon? Mi az élet és mi a halál? Hogyan lehetek boldog? Mi közöm van a körülöttem élőkhöz? Mi közöm van az éghez és az Égiekhez? „A meséken keresztül birtokba lehet venni a világot” – foglalja össze Boldizsár Ildikó Meseterápia című könyvében. Meséink a fantasztikus és a realisztikus elemek harmonikus egyensúlyára építkeznek.

A magyar népmesék cselekvésre sarkallnak, az életrevalóság technikáit tanítják meg.  Kívülről jövő megváltást nem lehetséges, azt tanítják, hogy a megoldás az egyéni küzdés és megszabadulás útján keresztül lehetséges. Fontos, hogy erkölcsi parancsokra, szilárd értékrendre tanít. Megmutatja, hogyan boldogulhatunk az élet útvesztőjében. Életrevalóságunk titkát a mesékben találhatjuk.

Tanulóink jó úton járnak, hiszen, minden évben egy hónapon át foglalkoznak a mesékkel. A nagyobbak meséket is írtak Balogh Edit tanárnő segítségével. A kisebbek kifejezőeszköze inkább a rajz. Idén is rajzversenyt hirdettünk, népmese témában. Ennek eredményhirdetése a Zene Világnapi megemlékezéskor történt. Ahogy a mese, úgy a zene is nélkülözhetetlen „szellemi”, lelki táplálék a számunkra.

Eredmények:

Felsős tanulók: 

1. Faluközi Eszter

2. Szaklajda Fanni

3. Petrovics Lili és Nagy Virginia

Alsós tanulók:

1. Gergely Csenge és Szabó Izabella (Gyód)

2. Halasi Julianna, Balán Réka és András Emília (Gyód)

3. Kiss Dóra és András Tamira (Gyód)

Különdíjasok:

Horváth Jázmin, Dudás Miró, Maráth Dorka, Antal Alexandra, Schmidt Kira, Aman Olívia, Csonka Mónika, Várnai Viktória.

A jutalmakat Villányiné Stáhl Márta intézményvezető helyettes adta át. A pályázatok elbírálói: Katicsné Somogyvári Ildikó és Kling László gratulálnak a szép munkákhoz, melyek megtekinthetők az iskola aulájában.

Pellérd.2021.10.07.

Balogh Edit

 


 

Október 6.

 

Október 6-át 2001-ben nyilvánította a kormány a magyar nemzet gyásznapjának. A forradalom és szabadságharc leverése után 1849-ben ezen a napon végezték ki azokat a tábornokokat, akik a császári hadseregből kilépve a magyarok mellé álltak a szabadságért folytatott küzdelemben. Az aradi vértanúk - Aulich Lajos, Damjanich János, Dessewffy Arisztid, Kiss Ernő, Knezich Károly, Lahner György, Lázár Vilmos, Leiningen-Westerburg Károly gróf, Nagysándor József, Poeltenberg Ernő, Schweidel József, Török Ignác, Vécsey Károly gróf - mellett e napon végezték ki Pesten Batthyány Lajost, az első független felelős magyar kormány miniszterelnökét is.

Iskolánkban az 5. osztály által előadott műsorral emlékeztünk a hősökre, akik Magyarországért áldozták életüket. Mártírhaláluk a jelképe annak a küzdelemnek, melyet a magyar nép évszázadokon át folytatott nemzeti függetlensége megteremtéséért.

 

Káplárné Nagy Ágnes

 


 

Iskolakirándulás 2021

 

„Ez jól esett!” - lehetett volna idei iskolakirándulásunk szlogenje ez a kétértelmű mondat, amellyel viccelődtünk egymás között némi keserű szájízzel. Szeptember 30-án kifogtuk a hónap legrosszabb időjárását és szemerkélő esőben látogattunk el Bajára a Magyarországi Németek Általános Művelődési Központjába és Pörbölyre az Ökoturisztikai Centrumba. A délelőtti és délutáni programokat kétfelé osztottuk el, két-két busszal érkeztünk a helyszínekre.

A mi buszunkban harmadikosok és nyolcadikosok utaztak együtt, Bajára a negyedikesekkel és a hatodikosokkal érkeztünk. Amíg ők a német iskolába látogattak, addig mi a Türr-kilátóhoz gyalogoltunk. A Duna és a Sugovica összefolyásánál található kilátó Miskolczy Ferenc és Nagy András tervei alapján készült 1938-ban. Türr Istvánnak állít emléket, aki 1848-as szabadságharcos volt. Az ő nevéhez fűződik a Korinthoszi-csatorna építése is. Halálának 30. évfordulóján adták át a kőből készült, kör alapú, oszlopos építményt. Gyönyörű panoráma tárult elénk, amikor megmásztuk a meredek lépcsősort! A közelben lévő remek játszóteret hamar birtokba vették a gyerekek, nagyon jót játszottak.

Ezt követően visszamentünk az MNÁMK kollégiumának épületébe, ahol már várt bennünket Emmert József tanár úr, aki az intézményegység vezetője. Megtudtuk tőle, hogy mi az Ulmer Schachtel és megnézhettük a német tanösvényt. Az Ulmer Schachtel/ulmi dereglye egy lapos folyami hajó, amely a dunamenti svábok 18. századi kivándorlásának szimbólumává vált. Nevét egy korabeli stuttgarti képviselőnek köszönheti, aki az Ulmban gyártott dunai hajókat egyszerű felépítésük miatt doboznak (Schachtel) nevezte. Ulmban ezeket a hajókat „Ordenare”-nak hívták, mert 1712 óta „ordinari” azaz menetrendszerűen közlekedtek Ulm és Bécs között. Fantasztikus látvány volt a hajó építésének folyamatát látni a felvételeken és a hajó belsejében kialakított tanteremben élmény volt hallgatni a történeteket. Ezután indultunk el a tanösvényen, amely a magyarországi németek közösségeit mutatja be nyolc állomáson keresztül:

1. „El, s tova” (betelepülés, közösségalkotás)

2. „Otthon, édes otthon” (család)

3. „Együtt” (faluközösség)

4. „Semmiből semmi sem lesz” (gazdasági közösségek, munka)

5. „Svábul és németül” (nyelvközösség)

6. „Isten a kezdet és a vég” (vallási közösségek)

7. „Magyarországi német vagy, vállald!” (modern közösségi formák, szervezetek)

8. „Hogy folytatódjon” (jövő)

Büszkeséggel töltött el, hogy a gyerekek megszólaltak németül, tudták a kérdésekre a válaszokat.

Utolsó helyszínünk a Pörbölyön található Ökocentrum volt, ahol a várva várt vonatozás következett. A kisvasút megállóiban tanösvények voltak, amelyek közül a Lassi nevű hely a Duna szabályozása előtt átkelőhely volt, a csárdában a környékbeli hajósok, halászok, kereskedők találkoztak. A közelben található egykori dunai öbölbe a jégzajlás elől vontatták be a hajómalmokat teleltetni. A gyerekbarát erdei pihenőparkot a rossz idő miatt sajnos nem tudtuk kipróbálni. Kárpótolt bennünket, hogy láttunk vaddisznókat, szarvasokat, őzeket. Végül zuhogó esőben vettünk búcsút a kisvasúttól, és örömmel ültünk be a meleg autóbuszba. Élményekkel gazdagon tértünk haza, és reméljük, hogy jövőre az időjárás is kegyes lesz hozzánk.

Köszönjük a szülőknek, nagyszülőknek a támogatást, hiszen nélkülük nem valósulhatott volna meg ez a program! Külön köszönöm Hamburger Antal tanár úrnak, hogy sikerült megszerveznünk ezt a kirándulást és kollégáinknak, hogy segítették munkánkat!

Juhászné Kernya Andrea

pedagógus

 


 

Országos pályaorientációs mérés Iskolánkban

 

Ebben a tanévben iskolánk szeptember 28-án bonyolította le az Országos pályaorientációs mérést nyolcadik osztályos tanulóink részvételével. Ez a mérés egyfajta segítségnyújtás a pályaválasztás előtt álló diákjaink számára. Az Oktatási Hivatal pályaválasztást segítő webes alkalmazása irányt mutat a tanulóknak azzal, hogy a célzott kérdéssor segítségével, melyet online töltenek ki, azonnali visszajelzést, javaslatokat kapnak továbbtanulási lehetőségeiket illetően. Nem konkrét iskolát jelöl meg a rendszer, hanem ágazatokat javasol, melyekben több szakma közül választhatnak, tájékozódhatnak a gyerekek. A kitöltést az iskola informatika tantermében végeztük el, az eredményeket kinyomtatva mindenki megkapta. Mivel ez egy kilenc oldalas dokumentum, az értelmezéshez, elemzéshez segítségül hívtuk Purger Valéria pályaorientációs tanácsadót a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara részéről. Segítségével mindenki megtudhatta, milyen erősségei, gyengeségei, fejlesztendő és fejleszthető kompetenciái vannak, melyek az álláspiacon mérvadóak. Ez a kedd minden bizonnyal hasznos volt, akár már volt továbbtanulási elképzelés, akár nem. Felajánlásként az egyéni tanácsadás lehetőségét is biztosította vendégünk, akinek ezúton is köszönjük a segítséget. Reméljük, hogy tanulóink kihasználva lehetőségeiket sikeresek lesznek a továbbtanulás most még talán távolinak tűnő világában.

Keresztély Renáta

pályaválasztási felelős

 


 

Hulladékgyűjtés

 

 

Az idei tanévben is megrendeztük az őszi hulladékgyűjtést. Ez a program már szinte hagyománya intézményünknek.

Az őszi hulladékgyűjtésre szeptember 27-én került sor. Tanulóink, és szüleik nagy lelkesedéssel hozták papírhulladékot, melyet a BIOCOM kihelyezett konténerébe pakoltak be a gyerekek. Ebben az évben külön gyűjtöttük a kartonokat, színes újságokat, valamint a „fekete-fehér” újságokat.

A hivatalosan gyűjtött papír tömege 1648 kg volt, melyért intézményünk 20.190 Ft-ot kapott.

Alsó tagozaton a 4. osztály, felső tagozaton a 8. osztály tanulói hozták a legtöbb papírt. Mindkét osztály jutalomban részesül.

A tanév során – amennyiben lehetőség lesz rá – nyár elején tervezünk ismét papírgyűjtést.

 

Makai Andrea

Öko- munkaközösség

 


 

Magyar Diáksport Napja

 

A magyar ötletből létrejött Európai Diáksport Napja az európai sportesemények csúcstartója, melynek keretében a legtöbb gyerek egyszerre sportol.

A projektvezető Magyar Diáksport Szövetség az Európai Unió mozgásösztönző tevékenységének zászlóhajója: elkötelezettek az iránt, hogy minél több országban szóljon szeptember utolsó péntekje az egészségtudatosságról és a minőségi testmozgásról.

A kezdeményezés nagy múltra tekint vissza: tizennégy éve indult el Magyarországról a Magyar Diáksport Napja néven.

2015-ben szervezték meg először az Európai Diáksport Napját – mintegy pilotprojektként – Bulgária és Lengyelország csatlakozásával, majd a következő évben már húsz ország vett benne részt.

Azóta folyamatosan nőtt a résztvevő országok és a partneriskolák száma. 2019-ben negyvennégy országban 3-3,5 millió gyerek sportolt az Európai Diáksport Napján. Ráadásul már valódi globális sporteseménnyé vált, Európán kívüli országok – pl. Makaó, Hon kong, Chile, Kenya is – a csatlakozók között vannak.

A 2020/2021. tanévtől már hivatalosan is témanapként jelenik meg a Magyar Diáksport Napja. A Pellérdi Általános Iskolában szeptember 24-én zajlottak a diáksport naphoz tartozó események. Minden osztály vállalta, hogy testnevelés óra keretében lefutja a 2021 métert. A tanulók lelkesen álltak rajthoz, és állóképességüknek megfelelően küzdötték le a távot. Volt, aki megállás nélkül, néhányan egy-egy pihentető sétával fejezték be a távot. Osztályonként a leggyorsabb tanulók jutalomban részesültek.

A rendezvény nagy sikert aratott a tanulók körében.

 

Vedelek Mihály

 


 

Tanévnyitó - 2021/2022-es tanév

 

Tisztelt Ünneplők!

Hiába dőltek meg a hőmérsékleti rekordok a trópusi éghajlatot idéző napokon – ez a nyár is véget ért. Gyorsan csomagolt az augusztus és búcsúzás nélkül, szinte észrevétlenül hagyott itt bennünket a vakáció. Bizonyára sokaknak az első próbatétel a szeptemberi reggeli felkelés lesz. Aztán ezt az első próbatételt követi majd a többi. Az iskolacsengő munkára szólít tanárt és diákot, hivatásunk parancsa szerint elkezdődik a tanítás, a tanulás, a jövőre való felkészítés régtől örökölt hagyománya szerint.

 

Kedves Elsős Diákjaink!

Nyár elején elköszöntetek az óvodától, a játszótársaktól, az óvó néniktől, dadusoktól. Kinőttétek a székeket, alacsonyak lettek az asztalok, s bizonyára már kíváncsiak vagytok egy másik világra. Hamarosan már táskával vár benneteket az iskola, szólítanak a tanító nénik és üdvözöl majd dallamos csengőnk is. Anna néni és Kati néni szeretettel vár benneteket.

Biztos vagyok benne, hogy tanító nénitek segítségével könnyedén tanuljátok meg a betűket, játékosan fedezitek fel a számokat és megannyi örömteli percet fogtok átélni itt a pellérdi iskolában. A két kezeteket egyszerre ketten fogják majd. Egyik oldalon a tanító nénitek, másik oldalon a szüleitek. Kívánok nektek az egész tanévhez sok kitartást, szorgalmat, türelmet és megannyi örömteli pillanatot!

 

Kedves Elsős Szülők!

Köszönjük, hogy ránk bízták legnagyobb kincsüket, a gyermeküket!

Tudom, az iskolakezdés megváltoztatja a családok életét, különösen ott, ahol először megy a gyermek iskolába. A korai kelés, a leckék kikérdezése…Arra kérem Önöket: hogy bízzanak gyermekeikben, és bíztassák őket, hogy – Menni fog!

Kérem, hogy bízzanak kollégáim szakmai tudásában is! Tanítóink mindent meg fognak tenni azért, hogy a rájuk bízott gyermekeik - ügyes, okos fiatalokká váljanak. Azt kérem Önöktől, hogy tartsák szorosan a kapcsolatot velük és az iskolánkkal. Merjenek kérdezni és bátran kérjék segítségünket, mi is így fogunk tenni.

 

Kedves nyolcadikosok!

Most ti lettetek iskolánk legnagyobb és legidősebb diákjai. Életetek egy igen fontos szakaszát zárjátok ebben a tanévben.  Nagyon mozgalmas, izgalmas és dolgos tanév vár rátok: ki kell választanotok azt az iskolát, ahol tovább szeretnétek tanulni és sikerrel fel kell készülnötök a felvételire. Kívánom, hogy ezeknek tudatában, egyre növekvő felelősségtudattal végezzétek munkátokat.

Mi ehhez minden segítséget meg fogunk adni, ti is adjatok bele mindent!

 

Kedves Diákok!

A balatoni és a pellérdi nyári táborok, a családi nyaralások után elindul az új tanév. Nem is oly rég, amikor az előző tanévet bezártam, számba véve az eredményeket, eseményeket, büszkén mondhattam, hogy eredményes tanévet zártunk. Büszkék vagyunk iskolánk jó hírére, eredményeinkre. Kívánom, hogy ez a tanév is legyen hasonlóan tartalmas, iskolai eseményekben és programokban bővelkedő. Az iskola tanárai támogatnak benneteket a tanulásban, a versenyekre való felkészülésben és sok élményt nyújtó programmal készülnek a tanévre. Az iskola nyújtotta lehetőségek kihasználásával-, szakkörök, tehetséggondozó csoportok, felvételi előkészítők, valamint a pedagógusok és szülők támogatásával sikeres tanévet élhetünk meg együtt. Szeretettel köszöntöm iskolánk új pedagógusait, Csiszárik Katalint, Klingl Lászlót, Korsós Annát, Nyers Katát, Ormai Bálintot.

 

Kedves Megjelentek, kedves pedagógus kollégáim!

József Attila szavait idézem: Kertész leszek, fát nevelek, kelő nappal én is kelek…

Ilyen fáradhatatlan kertésznek állítottak bennünket, pedagógusokat, hogy a kis csemetékből helyüket megálló, majdan termőre forduló fák növekedhessenek. Mi pedagógusok tudjuk, hogy mindenki más, máshogy értékes és fontos. A mi kertünkben nő gyümölcsfa: alma, körte, szilva; gyorsan lombosodó fűz, meggondoltan terebélyesedő fenyő, de mind-mind egy-egy ajándék. A kertészek pedig szeretettel munkálkodnak az érdekükben.

Az új tanév megnyitása előtt kérek mindenkit, hogy dolgozzunk együtt a közös célokért, közös akarattal! Törekedjünk arra, hogy minden ránk bízott csemete fejlődjön és bár az iskola alapvetően a tanulásról szól, fontos, hogy élményeket is adjon, hisz ezek azok, amelyek diákjaink összetartozás-élményét erősítik!

A kert ahol csemetéink növekedhetnek a megye egyik legszebb kertje, amely ma újabb épület együttessel gazdagodik. Hálás szívvel mondunk ezért köszönetet a terveket megálmodó polgármestereknek, korábbi intézményvezetőknek, a forrásokat biztosító tankerületnek, a támogatóknak, a pályázat íróknak, a tervezőknek, a kivitelezőknek és mindenkinek, aki hozzájárult intézményünk bővítéséhez.

Ígérjük, a jó gazda gondosságával óvjuk és védjük a ránk bízott kincset iskolánk minden igényt kielégítő gyönyörű épületét.

Az előttünk álló, kihívásokkal teli évhez jó hangulatot, kitartást és jó egészséget kívánok!

A 2021/22-es tanévet megnyitom.

 


 

Végre történik valami!

A világjárvány – tudjuk jól – mindannyiunk életét felborította. Nem volt ez másképp az iskola életében sem.

Éppen ezért mindenki izgatottan várta a híreket, hogy mikortól lehet végre rendezvényeket tartani, újra.

Bár a pellérdi iskolában év közben is számos esemény zajlik, az év vége közeledtével a programok számra egyre csak gyarapszik, bemutatkozik az iskola, gyereknap, pedagógusnap, papírgyűjtés és még sorolhatnánk... 

Végre megkaptuk a jelet, hogy ha nem is a megszokott módon, de tarthattunk gyereknapot. 

Izgatott ötletelésbe kezdtünk az SzM szülőkkel, hogy ha kevés pénzből is, - hiszen elmaradtak az SZM fő bevételei, a szülők-nevelők bálja - emlékezetessé tegyük ezt a napot a gyerekek számára.

Szerencsére lehetőségünk volt minden osztályban a legtöbb papírt behozó diákot jutalmazni egy-egy ajándékcsomaggal. Majd a tombola következett, melyet a nyolcadik osztályos diákok sorsoltak ki. Minden diáknak jutott kisebb-nagyobb nyeremény. Ez után a pedagógusok segítségével a gyermekek játékos feladatokon vehettek részt, a bátor próbálkozók édességeket kaphattak. 

Ebéd után a nyolcadikosok egy tánc kihívást teljesítettek, majd flashmob szerűen az egész iskola tanulóinak betanították a Jerusalema örömtánc kihívást, amiért tortát kapott az osztály. 

Ha már mindenki egybegyűlt, közösen szurkolhattak a megszokott tanár-diák focimeccsen, amin bár a tanárok elsöprő győzelmet arattak, mind a nézők, mind a játékosok nagyon jól érezték magukat. A gólkirályi címet Horváth Dávid tanár úr nyerte el, akinek egyúttal köszönjük a szervezésben nyújtott segítségét is. Ezúton is szeretném megköszönni az SzM anyukák egész éves segítségét, hogy mindig számíthattam rájuk, és azoknak a szülőknek a hozzájárulását, akik meglátták ennek az eseménynek a jelentőségét. 

Reméljük minden gyermek talált a napban valami olyan élményt, amire szívesen emlékezett vissza a nap végén.