Információ
Tájékoztatjuk, hogy iskolánkban iskolapszichológus dolgozik. Célja az iskolában zajló oktató-nevelő munka pszichológiai eszközökkel való támogatása. Feladata elsősorban a megjelenő problémák számának és gyakoriságának csökkentése. Ennek kapcsán az iskolapszichológus tevékenysége egyéni-, osztály-, illetve intézményi szinten egyaránt megjelenhet.
A diákok, illetve az osztályok sajátosságainak, egyéni
működésének megismerése segítséget nyújthat,
hogy a számukra leginkább megfelelő környezetet
biztosíthassuk. Ehhez különböző szűrő-mérő
eljárásokat hívhatunk segítségül, például:
-
Tanulási stílus vizsgálata, vagyis annak
feltérképezése, hogy a
diák milyen környezetben, milyen módon tanulhat a leginkább hatékonyan.
-
Az osztályközösség jellegzetességeit vizsgáló
eljárások célja, hogy
megismerjük a csoport szerkezetét, az egyes
diákok abban elfoglalt helyét, szerepeit,
valamint az
osztályban uralkodó légkört és értékrendet.
-
A gyermek képességstruktúrájának megismerése. A
diák erős oldalainak, és fejlesztendő területeinek ismerete
rámutathat, milyen jellegzetességeire,
erősségeire lehet érdemes támaszkodni a tanítás
során.
-
A kiemelkedő teljesítményt nyújtó diákok,
tehetségígéretek felismerése és támogatása.
Minden diák életében merülhetnek fel problémák.
Ilyen esetekben az iskolapszichológus feladata
ezen nehézségek jellegének feltérképezése. A
diák, a család vagy a pedagógus kérésére
egyaránt elindulhat egy pszichológiai
állapotfelmérés, mely során kiderül, hogy milyen
jellegű segítségre van szükség az adott
helyzetben. A konzultációhoz szülői beleegyezés
szükséges. Szülőként jelentkezhet, ha úgy érzi:
-
Gyermeke tanulási problémával küzd,
vagy tanulmányi eredményeiben hirtelen változás
következik be
-
Az iskolában gyakoriak a
diák
konfliktusai
-
Különböző szituációkban, például a
teljesítménye-, eredményessége- vagy társas
helyzetek kapcsán
gyermeke
szorongónak mutatkozik
-
Kérdések merülnek fel a
pályaválasztás, továbbtanulás kapcsán
-
A gyermek
hangulata, közérzete ingadozó, vagy tartósan
alacsonynak mutatkozik
-
Jelentős életesemények, a gyermek számára
komolyabb változást jelentő helyzetek után
nehezen alkalmazkodik
-
Gyermeke önértékelési problémával küzd
-
Gyermeke gyakran lesz beteg,
vagy sokszor mutat fizikai tüneteket (hasfájás,
fejfájás, stb.)
A konzultációk után az iskolapszichológus
javaslatot tesz a további segítség jellegére
vonatkozóan. Szükség szerint a támogatás
megvalósulhat osztályszinten, vagy egyéni
támogató kapcsolat formájában. Adott esetben a
pszichológus segítséget nyújt a külső szakember,
vagy intézmény felkeresésében, hogy a szükséges
diagnosztikai, vagy terápiás munka a megfelelő
helyen kezdetét vehesse.
A különböző problémák megelőzésének hatékony
módja az ellenük védő tényezők erősítése.
Iskolai közegben ez elsősorban
csoportos
foglalkozásokon keresztül valósítható meg,
ahol
egy-egy téma akár játékos formában dolgozható
fel. Ilyen területek lehetnek például:
-
Az osztály kohéziójának, összetartásának
erősítése
-
A kommunikációs készség fejlesztése
-
Az érzékenység, empátia fejlesztése
-
A biztonságos internethasználat
-
Az asszertivitás, az önérvényesítő viselkedés
erősítése
-
Bullying, kortárs
bántalmazás.
Hajnal Gábor iskolapszichológus elérhetősége:
Csütörtök, péntek: 8-13 óra
|
Németh Viktória
vagyok a Pellérdi Általános Iskola óvodai
és iskolai szociális segítője vagy ahogyan igen
gyakran emlegetnek az „iskolai szociális
munkás”. Szeretném bemutatni Önöknek/Nektek
röviden azokat a tevékenységeket, amelyeket az
iskolában végzem. Bármilyen felmerülő kérdés
kapcsán keressenek/keressetek bizalommal az
alábbi elérhetőségek egyikén:
Tel.: 0630-924-89-83
E-mail:
ecsgyk.nemethviktoria@gmail.com
Ki is az az óvodai és iskolai szociális segítő
és miket is csinál tulajdonképpen az iskolában?
Olyan iskolában tevékenykedő szakember, aki
elsődlegesen prevenciós tevékenységekkel
foglalkozik, illetve az esetlegesen felmerülő
életvezetési és szociális problémák esetében
nyújt komplex segítséget és támogatást az
iskolai diákjainak, a pedagógusoknak, valamint
az érintett gyermek/ek szüleinek is
természetesen.
Miben tud segíteni az óvodai és iskolai
szociális segítő?
A felmerülő iskolai nehézségek megoldásában,
szociális problémák, családi gondok, iskolai
hiányzások, krízishelyzetek, beilleszkedési
nehézségek, iskolában felmerülő viselkedési
problémák, továbbtanulás vagy iskolaváltás
eseteiben is.
Milyen szolgáltatásokat nyújt az óvodai és
iskolai szociális segítő?
-
Csoportmunka
Osztályközösségek támogatása készség- és
személyiségfejlesztő foglalkozások keretében.
-
Információnyújtás
Diákok és a szülők számára is, hogy hol, mikor
és kitől kaphatnak megfelelő szakmai segítséget
a problémáik megoldásához. Továbbá a
Család- és Gyermekjóléti Szolgálat és Központ
munkájáról, szolgáltatásairól.
-
Tanácsadás
Tanulóknak, szülőknek és pedagógusoknak
egyaránt, az iskolában vagy más élethelyzetben
felmerülő nehézségek, szociális problémák
rendezésében nyújtott segítség. Tanácsadás
szülőknek a gyermekükkel kapcsolatos nehézségek
megoldásában, illetve nevelési-életkérdésekben,
diákok-szülők delegálása (közvetítése) különböző
szolgálatokhoz.
|